Meaning in cooking

Bila kita memasak untuk seseorang, selalunya kita nak sampaikan apa yang kita rasa pada orang yang menjamah makanan itu. Seorang ibu akan memasak dengan penuh kasih sayang untuk anak dia. Seorang isteri akan memasak dengan penuh cinta untuk suaminya. Dan semua itu membuatkan semua masakan itu istimewa.

Tapi adakah kita telah menghargai makanan yang dimasak itu?

Kalau balik Malaysia, mesti ibu tanya, " Ubaidah nak makan apa malam ni?"
Lepas tu dia akan buatkan makanan tu se-spesial mungkin untuk anak dia sorang nih. Tapi apa yang aku cakap lepas makan? Aku rasa takde sekelumit terima kasih pun pernah aku ucapkan kepada ibu.

Bila aku memasak untuk satu rumah, aku rasa penat dan banyak benda nak fikir. Walaupun tak berapa pandai masak, tapi bila orang lain makan denagn happy, kita pun akan turut happy.

Sebab itulah balik Malaysia nanti, lepas makan aku akan ucapkan terima kasih kat ibu. Itu janji aku.

thats all..

0 comments: