I love my country.

Masa aku duduk-duduk kat bilik Hidir, diorang cerita pasal movie SETEM yang baru tengok tadi. Part yang kelakar selalunya sebab ada Sathia. Pastu keluar la pasal American la, British la..haih. Kena tengok nih.

Entah macam mana, kepala aku ligat berfikir. Aku tertanya-tanya, MACAM MANA AGAKNYA KALAU AKU LAHIR KAT NEGARA LAIN MCM INDON NI KE?? APA JE YANG AKU AKAN WAT??

Aku teringat kata dosen Warganegara dalam kelas dulu, "Semua negara bawah jajahan Belanda semuanya tidak maju. Semua jadi bodoh. Ngak pernah aman dll"
"Tengok aja negara kita sama India. Dua-dua ngak pernah aman. Apa yang dikatakan sejahtera itu ngak pernah tercapai."

Bila ingat balik apa yang dia cakap tu, aku rasa Malaysia beruntung sebab ada pemimpin yang dapat bawa kemajuan sampai yang dicapai sekarang. Walaupun banyak tentangan dari pihak pembangkang, tapi hasil akhir yang dapat tetap meletakkan Malaysia lebih maju kehadapan.

Sebab itulah ada sesetengah orang yang optimis menganggap tentangan dan halangan itu bukan masalah tetapi sebagai cabaran supaya dapat terus maju ke hadapan. Bak kata pepatah,"anak kambing anak kambinglah jua..tidak mungkin akan menjadi anak harimau" (ehehe..aku bantai jek)

Tapi ada juga pemimpin yang tak berapa nak okay. Tengok je lah Negeri Sembilan. Dah berapa belas tahun pemimpin yang sama pegang, tetap pada takuk lama. Jauh berbeza dengan Johor ataupun Melaka. Itu semua sebab duit untuk kemajuan dah dia sebat buat duit poket anak bini dan kroni. Bila hal macam ni berleluasa kat Malaysia, aku rasa dah sama je dengan negara korupsi yang lain.

Dosen aku cakap juga pasal korupsi ni,"Indonesia masih menyuap panel juri supaya memberi Indonesia tempat kedua bukan pertama dalam senarai negara terkorupsi. Lihat aja keadaan gitu. Bagaimana lah negara ini mau maju?"


Banyak lagi yang nak aku tulis. Mungkin perlu masa untuk meneliti dan mendalami hal politik dari berbagai sisi.

thats all...

0 comments: