a man said

Masa aku ikut jemaah tu ke masjid, ade sorang ustaz ni citer kat ktorg smua..

"sebenarnya dik, masalah laki ada 5 aja. Cewek, perempuan, wanita, akhwat, dan perawan. Jadi nya masalah nya cuma satu. Dipecah jadi lima cuma untuk membesar-besarkan masalah nya aja.

Cuba aja fikirin, udah berapa ramai lelaki yang jatuh gara-gara wanita. Itu clinton itu pun karena ada monica yang buat dia jatuh. Banyak lagi lelaki yang hebat-hebat jatuh kerana wanita. Jadi ngak usah lah capek-capek fikir masalah ini.

Iya,kan. Ngapain siang malam mikir tentang cewek. Cewek itu ngak pernah pun mikir kamu. Bangun tidur cek hp. Abis makan cek hp. udah mandi cek hp. Ngak ada nya mesej dari cewek itu. Ngak dipikirin nya kamu.

....

Kalau udah rapat sama cewek, lama-lama kamu bakalan jatuh hati sama dia. Ini dipanggil sindroma ruang sempit. Kalau kamu ditempat kan sama seorang cewek yang kamu ngak suka dalam satu kamar, walaupun agak lama, pasti kamu bakalan ada hati sama dia. Ini memang naluri dan fitrahnya manusia.

...."

Banyak lagi yang dia pesan. Tapi disebabkan aku ingat-ingat lupa so setakat ni je la yang aku mampu tulis.

Bila dengar cakap ustaz ni tentang wanita, aku rasa terpukul. Memang tepat apa yang dia cakapkan. Semua yang dia bicarakan semua tentang masalah yang selalu buat aku runsing. Tapi akhir dari nasihat dia tu, dia cakap la tentang mencari pasangan hidup yang betul. Sebab jatuh dan bangun seorang lelaki itu bersandarkan sokongan dari seorang wanita..

"Dalam setiap jodoh itu, Tuhan letakkan persamaan. Ngak mungkin ada persefahaman kalau ngak ada persamaan. Kalau kamu selalu berada di kelab malam, pasangan kamu juga pasti bakalan dari situ. Kalau kamu sering jalan-jalan atau wisata, pasti pasanagan kamu juga yang kek gitu. Makanya, kalau kamu sering ke masjid, pasti pasangan kamu juga dari kalangan yang begitu.."

thats all..

0 comments: