A push

Aku ingat lagi last year masa aku kat department pedodonsia, masa ni lecturer Radiologi, Drg Trelia Boel dalam rancangan nak siapkan PhD dia. Tinggal last presentation dah masa tu. Dalam sebulan dia sibuk nak kena siapkan bahan nak present untuk exam PhD dia. Masa tu aku kerja macam biasa je. Takde la semangat pun tapi takde la malas jugak. Entah macam mana entah, ada orang pick nama aku kat depan lecturer ni. Aku pun dipanggil untuk tolong dia siapkan presentation dia. Lecturer aku ni tak berapa mahir pakai Microsoft Office, so dia nak cari siapa yang boleh bantu dia. Aku pun takde la pandai sangat pun. Tahap student biasa je. Tapi kalau dah lecturer panggil tu, ikut je la. Kalau bantah kang tak pasal tak grad aku dari sini. Tapi semua tu ada ternyata ada baiknya.

Aku dipaksa kerja lepas masa klinik sampai pukul 5-6 petang. Setiap hari. Habis je masa klinik pukul 2 tu, dia dah siapkan dah lunch. So aku kena terus makan kat bilik dia tu dan habis solat terus sambung kerja. Or atleast temankan dia sampai balik. Hari ahad aku dipaksa pulak kerja kat rumah dia. Sama gak. Translate bahan nak present dan untuk print bahan. Disebabkan dah dekat sangat tarikh dia nak kena present, ramai jugak student yang kena tolong dia. Book hotel, belikan tiket flight, tempah catering. Aku just kena siapkan translate, taip-taip sikit, dan hantar fotostat kat kedai. Alhamdulillah, semua nya berjalan lancar. Dan sekarang lecturer ni dah dapat PhD dia.

Lepas aku siap tolong dia, cycle aku tinggal lagi 3 minggu kat department ni. Macam dapat semangat baru, aku betul-betul berubah. Dalam tolong lecturer ni aku dah terbiasa kerja sampai petang, so aku stick dengan displin tu. Aku cari pasien petang dan setelkan perawatan dia dalam masa yang ada. Hasilnya, aku dapat siapkan lebih separuh dari minimal requirement yang aku jangka tak dapat siap.

Sekarang aku sedar satu perkara, aku perlukan satu dorongan untuk buat sesuatu dengan bersungguh-sungguh. I need a push to keep me going. Dorongan yang lecturer tu bagi aku, betul-betul dorongan yang tepat. Dan sekarang, aku perlukan dorongan itu sekali lagi.

Dimanakah mungkin aku cari?

thats all..

0 comments: