Dahulu dan kini

Jarang sekali untuk aku bermadah kata bertutur puisi dalam hidupku. Tetapi itulah hakikatnya sekarang bila aku baca kembali entri yang lepas-lepas. Dulu aku dikenali sebagai abu jiwang sebab tidak pernah lekang dari ayat-ayat yang aku tulis berupa puisi dan gurindam rindu. Semuanya sebab cinta pertama aku pergi meninggalkanku.

Setelah itu aku kembali menjadi kaku kata tanpa sebutir pun hadir perkataan rindu dalam tuturku. Selama beberapa tahun aku sendirian sahaja tanpa ada niat mengejar seorang hawa. Rupanya masih ada sekelumit diriku yang dahulu itu tersembunyi sekian lama. Akhirnya ia kembali memunculkan norma yang dahulu sangat sinonim dengan namaku. Abu jiwang.

Pastikah aku akan kembali menjadi seperti dahulu?

1 comments:

ummul said...

woooow....

ayolah.... tebarkan senyuman....

:-)