Serabut Bijan

Pagi tadi atas sebab keterbatasan waktu, aku tergesa-gesa untuk makan tengahari. Belum pun segala makanan terhidang, aku sudah tidak sabar untuk mencicip nasi berlauk ayam sambal itu. Lalu aku ambil air basuh tangan sendiri dan aku letak dihadapanku.

Mungkin aku ada salah pada sesiapa sehingga Tuhan membalasku. Tanpa aku sedar tanganku mencapai mangkuk yang berisi air basuh tangan dan aku curah ke nasi. Hampir penuh pinggan itu digenangi air barulah aku sedar yang itu bukanlah kuah kari yang biasa aku letak. Ah! Kenapa boleh salah ni? Kawan yang bersamaku terkejut dan menanti tindakan apa yang bakal aku ambil.

Hatiku berbisik, mungkin ada dosa yang harus ku tebus. Namun pada siapa tidak ku tahu. Aku mengambil keputusan untuk menempah makanan lain.

Mungkin ada baiknya dari kejadian itu. Segala yang berlaku pasti ada hikmahnya. Cuma terserah kepada kita untuk menafsirkan takdir yang telah ditetapkan Ilahi.

0 comments: