Second thought

Dah agak lama dah aku tak telepon parent aku. Dulu setiap minggu mesti aku yang telepon. Sekarang ni, asyik ibu aku aja yang telepon aku. Aku yang naik segan lak. Serba salah pun ada.

Ye la, dah la duduk jauh,merantau ke negeri orang. Jumpa pun dua tiga kali aja setahun. Lepas tu terpaksa duduk jauh2 balik. Dari kecik sampai besar selalu aja ada dekat dengan parent. Sekarang ni dah makin jauh. Kadang-kadang tu sampai apa yang jadi kat rumah sana pun tak tahu. Jangankan lagi apa yang jadi kat sedara mara. Jauh sekali nak ambik tahu.

Bila fikir-fikir balik, rasa macam nak nangis pun ada. Bila ingat-ingat balik, rasa macam nak peluk je ibu ayah sekarang. Dah banyak sangat yang ibu ayah buat untuk anak diorang yang duduk jauh ni. Dan aku duduk kat Medan ni tak pun belajar betul-betul. Buku entah kemana, Notes entah kemana. Keje dia asyik menghabiskan duit aja.

Kalau pasal perempuan memang aku lemah sikit, aku ingat lagi dulu tym first love aku. Sanggup aku tak balik rumah seminggu duduk kat umah kawan aku lepas SPM, semata-mata nak sambut besday dia. Bila balik rumah, ibu tanya pergi mana, aku jawab tolong kawan kenduri kawin. Pastu pegi jalan-jalan. Sanggup pulak tu tipu..haih..apa la nak jadik..

Tu baru sikit. Kat matrix pun macam tu jugak. Ayah pesan, belajar rajin-rajin. Tapi bukan nya aku belajar, aku sibuk berkepit je tiap hari. Siap mintak tambah duit stiap bulan konon nak beli buku la. Sebenarnya nak support awek ada la. Hampeh!!

Banyak lagi sebenarnya. Nanti lah aku buat entry pasal "gila" aku bila-bila aku free. Kalau lah parent aku tahu pasal semua ni, tak tahu lah mana aku nak letak muka. Malu~~!

Family aku kira macam islamic skit la. Latar belakang agama memang cukup kuat. Tapi bila aku pindah masuk asrama, aku dah dikontaminasi dengan berbagai tipu daya dunia. Dan makin jauh dengan family, aku makin menjadi-jadi. Susah nak kawal diri. Kalau nak, masa tu lah jugak nak kena ada.

Setiap tahun, umur aku bertambah. Dan aku harap dengan bertambahnya umur, aku akan semakin matang, bukan lagi aku yang dahulu. Matang dalam berfikir, matang dalam tindakan, matang dalam membuat keputusan.

Dan aku pasti aku boleh~~!

0 comments: